Norsk Caravan Club Diskusjonsforum
Decrease font size
Increase font size
Emnetittel: Vinter & Vann
Emneoppsummering:
Laget: 03/01/2007 19:09
Status: Post and Reply
Linear : Threading : Single : Branch
1 2 3 4 5 6 7 Neste Sist ulest
Emneverktøy Emneverktøy
Vis emne i råtekst format. Skriv ut dette emnet.
 03/01/2007 19:09
Bruker er utlogget Vis brukerens profil Print denne meldingen

Author Icon
Uregistrert bruker

Hei

Er i planleggingsfasen for en ny campingvogn for bruk på vintercamp.
Halve moroa er jo denne fasen spør du meg. :-)

Er imidlertid helt uerfaren på vintercamp og vi kunne trenge litt hjelp til å ta noen valg.

Valget av vogn er nærmest tatt, det blir ny Hobby 650 WFU eller 720 UKfe.
Har ikke funnet andre fabrikater som faller i smak på samme måte.
Faktoren "hva får vi til hvilken kostnad" er også viktig.

Ser for meg at jeg vil gjøre noen grep før bruk. For eksempel isolere rør. Kanskje legge noen varmekabler på rør etc. Beskrivelser av slike modifikasjoner har jeg funnet flere steder.

1 - Dere med dusj i vogna? Bruker dere slike fasiliteter vinterstid?
2 - Hva med pantryet? Brukes vann her i kalde perioder?

3 - Varmer man først opp vogna, og deretter fyller vann, for så å tømme tank, slanger, kraner etc. før man forlater vogna igjen? Eller er det dumt å bruke vannet på vinteren uansett?

Siden dette blir primært for den kalde årstiden må vi ta visse hensyn til valg av varmekilder. Derfor blir vogna utstyrt med Gulvvarme 230 VAC og Alde (230VAC og gass)vannbåren varme i benker.

Gulvvarmen vil vel antagelig ikke bidra med mer enn en liten lunk i gulvet.
Dette holder imidlertid vinteren vekk fra føttene. Om Alden svikter vil gulvvarmen ha liten mulighet til å holde liv i oss.

4 - Vil det være ønskelig / nødvendig med enda et separat alternativ? For eksempel El-Jet i benker?

Noen som har noen erfaringer om dette?
Top : Bunn
 03/01/2007 20:33

Author Icon
Uregistrert bruker

Rufus

jeg vil anbefale deg å stripse en selv-regulerende varmekabel på vannrørene i disse vognene, og da spesiellt i partiene før over og etter hjulbuene. det samme i trange pasasjer og skap uten konvektorer, om du velger vannbåren varme. Uten vannbåren varme, ville jeg strekt denne kabelen, hele veien rundt i vogna, for å slippe noe frostpropper i det hele tatt. det er ikke så mange meter kabel du trenger, og kostnaden blir relativt beskjeden. men monteres det El-jet i vogna, kan du jo gjerne droppe benkene der du har dette, for å spare noen få kroner. Legg denne varmekabelen slik at den ligger UNDER vannrørene hele veien.

Jeg vintercamper, og bruker dusjen og alt vannutstyr hele vinteren, uansett tempratur, dette inkl oppvaskmaskinen.

Ved avreise er det jo viktig å tømme vogna skikkelig for vann. Pumpa stoppes ved bryter ( så den ikke tørrgår når kranene åpnes, eller vogna plugges). Vannrørene blåses tomme, bereder tømmes, og alle tappekraner og kraner bør stå åpne. Husk også å tømme evt vanntank i toalettet, og kloakktank.

Jeg fyller vann på vogna ved ankomst. dette uansett om vogna er kald eller varm. er vogna kald, så startes jo først fyren på strøm og gass, for raskest mulig å få varmen opp. Men som regel ringer jeg campingen dagen før ankomst, og får vogna plugget så varmeanlegget starter. vogna er da varm og deilig når jeg kommer. da er allle dyner, madrasser og alt gjenomvarme og deilige.

Gulv-varmen bidrar ikke til noe særlig mere enn å lunke gulvet. En vognfyr skal det mye til at svikter, da det jo her er flere separate systemer. du kan varme med strøm, samt gass og strøm og gass i kombinasjon.

Jeg vil anbefale deg å få vogna levert med batteri, 12V og 230V pumpe. Har du bare omformer i vogna, og strømmen går, hjelper det jo ikke om du har 12V pumpe og gass. strømmen til omformeren er jo vekk, og ingen sirk pumpe går. da får du heller ingen varme rundt i vogna, dessuten trenger fyren en 12V styrestøm. er 230V nettet oppe, får du jo dette.... men ved strømbrudd så er det verre.

Går strømmen om natta med batterianlegg i vogna, trykker du jo bare på et par brytere, og går og legger deg igjen... da kan strømmen være borte så lenge den vil, vogna er nå varm pga 12V fra batteriet og gass.

Velger du å ikke få vogna levert med både 12V og 230V pumpe, så kjøp en ekstra pumpe-motor til din vogn, samt det små stjerne eller torx trekkerene du trenger for å skifte denne... ryker da pumpa, så skifter du den selv på ti minutter. denne pumpa er nemlig stort sett det eneste som kan ryke, og gjøre det kaldt for deg.

På min forrige vogn hadde jeg kun ei 12V pumpe, pluss ei reservepumpe i verktøykassa, som jeg fikk aldri brukt for den selv, men den reddet påskeferien for andre ved et par anledninger.... solgte den da til de, for prisen den kostet, pluss litt, og fikk opp ei ny pumpe til å ha på lur...

I ei vogn med ALDE bør det ikke være nødvendig med El-jet. kjøp vogna uten, og prøv deg frem.

Kjøper du batteri til vogna, ville jeg og fått inn en vinterkobling. dette er en 12V hovedbryter, som styres av 230V strømmen, slik at du kan stille inn fyren før du reiser, dra ut kontakten, og pumper og alt 12V utstyr slås av. plugges vogna, eller du starter den med "ring vogna varm", startes alt opp, og du ankommer deilig varm vogn. uten denne koblingen, vil batteriet tappes, når vogna ikke er tilkoblet 230V.

Vinterkoblingen er noe jeg selv har montert hos flere som ikke har dette, da det har vist seg at det er behov for dette ved vintercamping.

Vegard
 03/01/2007 21:06

Author Icon
Uregistrert bruker

Hei Vegard

Takker for utfyllende info om tingene jeg lurer på.
Jeg har funnet masser av info på disse og andre forum, men likevel er det ting man lurer enda litt på.. Den berømte T-skjea vet du.

Den vinterkoblinga; om jeg forstår deg rett kan dette i prinsippet være en hovedbryter for batteriene ?
Jeg har nemlig en vogn som brukes som kjørevogn til ferie og jaktturer i skog og mark. Her har jeg satset på masser av 12 V for å kunne ligge en stund uten 230VAC. Monterte her en manuell hovedbryter på batteriet. Men jeg har også sansen for å gjøre dette med relè. Kanskje begge deler...

OK, da blir det spare parts til Alden på lista. Kjekt å høre at dette er erfaringen din. Det finnes jo naturlover om dette; Har du ikke reservepumpe kan du være sikker på at den ryker. Og vise versa.

Litt overrasket over at Vann & Sanitær utstyret blir brukt også om vinteren. Likevel er det jo innlysende. Bare man gjør forarbeidet bør det gå bra. Gikk nylig igjennom og blåste vannslanger etc. Er ikke allverden av jobb. Men likevel. Jeg hadde idè om jeg skulle lage en tømmeventil med et lite trykk. Stoppe pumpa for så å sette et svakt trykk for å blåse ut. En slik "fisketankpumpe" gir jo knapt et nys. Kan være nok. Bare en idè.

Hva med slik "city kobling" på vanninntaket. Har det noe for seg ? Kan se for meg at dette ikke kan brukes vinterstid. Må i tilfelle ha egen påfyllingstuss til tanken.

Nok en gang takk for info.
Jeg må prøve å samle allt jeg finner "her og der" og plukke godbitene.
Takk så langt.
 03/01/2007 21:15

Author Icon
Uregistrert bruker

Hei igjen Vegard
Du nevner oppvaskmaskin. Jeg har sett dette nevnt andre steder også.
Er dette standard fra El-kjøp ?
Om ikke; er det CV forhandlerne som selger disse?
Bruker disse mye vann ?
Prisnivå?
 03/01/2007 22:55

Author Icon
Uregistrert bruker

Rufus

for å ta oppvaskmaskinen først. Jeg har en Dometic oppvasmaskin som jeg bestillte vogna med. dometic er jo elektolux, og jeg regner med de kan kjøpes mange steder... men også da hos vognforhandlerene.

Vannforbruket, det ligger vel på ca 6-12 liter pr oppvask, avhengig av program... det er derfor ikke noe ut over hva du bruker med en hånd-oppvask. Men prisen ut fra vognforhandler på vogn-prislista, er vel 7200 og 8700 kr

Vinterkoblingen er en elektrisk hovedbryter. Min vogn har og manuell hovedbryter. det kan være greit om sommeren å kunne gå fra vogna med kjøleskapet på 230V og 12V avskrudd

City-koblingen er jo veldig grei, spesiellt om du ligger fast om sommeren, og plassen har tilgang på dette...

Vedr. blåsing av vannanlegg, så finnes det jo pumper som gjør dette. På min vogn starter jeg pumpa med tom vanntank, og den opparbeider trykk, så kan jeg åpne kranene, og vogna blåser seg selv.

Vegard
 04/01/2007 06:36

Author Icon
Uregistrert bruker

Rufus

Må bare si en ting, hadde ikke vann og sanitær kunnet brukes i vogna om vinteren, hadde jeg ikke giddet vintercamping. vann og sanitær er jo en vesentlig del av bokomforten. derfor er dette en forutsetning for vårt campingliv... men det krever jo litt arbeid ved avreise, men dette blir jo fort en rutine, som en gjør raskt og effektivt.

Vegard
 04/01/2007 09:57

Author Icon
Uregistrert bruker

Vegard

Takk igjen for verdifull info.

Da er valgets kvaler igjen..
Skal man velge 650 vogna med stort bad og eget dusjkabinett -
eller skal man velge 720 vogna med 2 ekstra køyer og en sittegruppe.

Kan se for meg at disse ekstra køyene ikke bare kan brukes som seng. Fint å ha plassen til å legge fra seg bagasje etc.

Ellers kan jeg innbille meg at størst er best når man vintercamper. Får liksom ikke nok plass vil jeg tro.
 04/01/2007 15:51

Author Icon
Uregistrert bruker

Rufus

Ei vogn er jo et skall som er fyllt opp med kompromisser. blir det romslig og greit et sted, går dette utover noe annet. det gjelder derfor å finne det kompromisset en selv kan trives best med, og ei vognløsning som passer meg perfekt, behøver ikke å passe deg i det hele tatt. Bruk masse tid i vogna, ta med hele familien og sitt alle ved bord etc for å sjekke plassen før du velger løsning.

Klart det er mange fordeler med stor vogn, men det er også bakdeler. ei stor vogn er tyngre å varme opp enn ei mindre. det er flere kubikk luft, og flere kvadrat yttervegg som kjøler ned luften. andre bakdeler er jo vekt, og de utvendig fysiske målene.

Selv har jeg ei 790 vogn som kjørevogn om sommeren, og fast om vinteren. Fordelene med den store vogna, syntes vi totalt overgår ulempene. Mange svartmaler også veldig det å kjøre med stor vogn, og advarer mot det meste. Vår erfaring er at det ikke er noe særlig problem, om en bare vet hva man driver med, og innretter seg der etter.

Vi for vår del har stort bad, altså over hele bakenden på vogna, og stortrives med det. Skal du dusje i vogna, er det lurt å væer klar over en ting. Det finnes to typer bad i vogner... et hvor du kan dusje om du lukter eksta vondt, og sårt trenger en dusj. det andre er bad som virkelig er beregnet på dusjing. På det siste, er det svært godt sikret at vannet ikke finner veier deit det ikke må være, feks ved at det er satt inn kabinett...

Vi har og faste senger... ungene legger seg ofte inn i de om kvelden, med dvd-spilleren fra bilen, og koser seg der, eller med feks bøker...

Men bruk tid i de aktuelle vognene, og velg det som passer deg best. Fordi om vi prioriterer badet svært høyt, kan det jo hende at du ikke gjør det på samme måte.

Vegard
 04/01/2007 16:52

Author Icon
Uregistrert bruker

jeg må bare nevne sånn på gøy litt informasjon jeg fikk fra Lars bigton, LMC forhandler i Ålesund.
som fersk camper anbefalte han å lage seg en sjekkliste over alt som skulle gjøres når vogna forlates, ned til minste detalj,og følge den slavisk.
noen punkt fra hans liste var som følger:
1. start bilen
2. bær ut all bagasje
3. sett kone og barn inn i bilen
4. tøm vann....... osv
siste punkt var å låse døra
denne lista lager man jo selv etter eget behov, og man er sikker på at når døra er låst er alt gjort, og dette synes jeg var en fin måte for meg som fersk caravanist å bruke for å få en rutine på alt som skal huskes.
Norsk Caravan Club Diskusjonsforum » Campingliv » Vintercamping » Vinter & Vann

1 2 3 4 5 6 7 Neste Sist ulest
Emneverktøy Emneverktøy
Statistikk
2866 brukere er registrert på Norsk Caravan Club Diskusjonsforum forum.
Det er nå 0 brukere innlogget.

FuseTalk Standard Edition v3.2 - © 1999-2014 FuseTalk Inc. All rights reserved.